m234

At gøre klar til vinteren, er ikke noget, man først bør gøre i sidste øjeblik. Det kan dog godt lade sig gøre, men det er nok bedre for dit mentale og fysiske velbefindende, at det sker tidligere. Så slipper du også for de hurtige, og måske ikke altid videre gennemtænkte, løsninger.
Men hvad kan du selv gøre for at komme nemt og gnidningsfrit gennem en vinter, uden kulde, sygdomme og andre gener?
Først og fremmest skal du have styr på og optimeret din bolig. Dernæst skal du styrke din krop både fysisk og psykisk.

En god varmekilde

Det er selvfølgelig vigtigt, at der er en effektiv varmekilde i dit hjem. Derudover er det fantastisk dejligt at have en brændeovn til at give den skønneste strålevarme på ekstra kolde dage. Hvis du vælger at fyrre korrekt og med gode materialer, så forurener du ikke ret meget. Det kan du gøre ved selv at tørre dit træ i minimum to år og gerne i tre år, inden du fyrer med det, men du kan også købe dit til for eksempel miljøvenlige træbriketter fra træbriketter Roskilde, som går ind for genanvendelse af råvare, og samtidig leverer en meget høj kvalitet, til din fordel som forbruger. Du får nemlig høj brændværdi og god varme, uden at belaste miljøet.

Sørg også for at skorstensfejeren kommer forbi og renser din skorsten og eventuelt tjekker din brændeovn, inden du starter fyringssæsonen. Det giver optimalt træk i skorstenen. Skorstensfejeren vejleder dig også gerne i, hvordan du fyrer så miljørigtigt som muligt.

Isolering af boligen

For at holde på varmen og sikre dig et godt indeklima, så er det ligeledes vigtigt, at din bolig er godt isoleret. Sørg for at taget er velisoleret, at gulvet er isoleret, og fyld hulmuren op med isolering og eventuelt efterisolering, hvis isoleringen efter nogle år har sat sit i bunden af hulmurene. Et andet vigtigt sted at sætte ind er vinduerne. Sørg for at de er tætte og gerne med energiruder eller termoruder. Alternativt kan du sætte forsatsruder på om vinteren, for at forhindre at varmen fiser direkte ud, og samtidig forhindre at det trækker ind på dig. Det er nemlig aldrig rart at få træk.

Forbered din krop

Mange oplever at blive mere triste i humøret, nå det bliver vinter. Det kan forebygges med for eksempel medicin, men mange mener også at cannabis olie kan have en forbedrende virkning på mange lidelser. Du kan søge hjælp og vejledning om cannabis olie og dets virkninger hos CBD olie. Her sidder en gruppe af forskellige eksperter klar, til at guide dig om plantes mange gode egenskaber, samt om, hvordan netop du bør anvende den. Mange har oplevet positive virkninger.

cbd

Dyrk regelmæssig motion

En anden vigtig faktor for at opretholde et godt helbred hele året er selvfølgelig motion. Det er altid gavnligt at holde sin krop ved lige. Dette gøres kun ved at holde sig i gang fysisk. Om du vil dyrke sportgrene, gå i fittnesscenter, løbe nogle ture, eller blot gå nogle lange ture, hvor pulsen også af og til kommer op, det er underordnet, det vigtigste er, at du bare gør noget. Motion udsender i øvrigt også endorfiner, som ligeledes giver dig mentalt overskud og glæde. Hvis du tilmed gør det sammen med andre, som du bryder dig om, så stiger dit humør endnu mere, da du også tilgodeser dit sociale behov.

Kom ud i naturen

En anden god ting at gøre for dig selv er at komme udenfor dagligt. Vi kender alle sammen til de mørke dage, hvor det er mørkt, når vi tager på arbejde, og mørkt igen når vi tager hjem. Det er ikke godt for os, slet ikke at komme ud i dagslyset. Men at komme ud i mørket er dog bedre end slet ikke at komme ud. Det er derfor vigtigt, at du kommer ud hele året, så du kan suge dagslyset til dig, i de måneder, hvor det er der.