De fleste virksomheder vil i begyndelsen kun være bestående af få personer. Det vil typisk være dem, der har været med til at starte forretningen op, samt folk der løser små opgaver, som ejerne kan have svært ved at nå. I begyndelsen har man altså sjældent et ansvar for at skabe et ordentligt arbejdsmiljø, fordi man kun skal være opmærksom på sig selv. Da det ofte er en langsommelig proces at få opbygget en virksomhed, der fungerer som en reel arbejdsplads, er det svært at vide, hvornår man skal begynde at bekymre sig for arbejdsmiljøet. Imidlertid er det faktisk noget, som man skal være opmærksom på helt fra begyndelsen, og en forretnings arbejdsmiljø vil i høj grad være bestemt af de værdier, som ejeren helliger.

Derfor er det også vigtigt, at man ligger nogle klare retningslinjer for, hvordan arbejdsmiljøet skal være. Det er en fordel, at man er opmærksom på dette inden, at virksomheden begynder at vokse sig stor, for da kan det være svært at overskue, hvad der er det rigtige at gøre uden, at man er påvirke af, hvad der rent økonomisk vil være bedst for forretningen. At man skriver disse retningslinjer ned kan være en god idé. På den måde er de ikke til diskussion, og man kan altid minde sig selv om sin vision.

Skab en hyggelig have

Har man et fysisk rum, der fungerer som en reel arbejdsplads, er det vigtigt, at disse forhold er i orden. Man kan have tendens til at nedprioritere det fysiske rum, fordi andre ting virker vigtigere, og når man har nedskrevet sine visioner om arbejdsmiljøet, vil de ofte i højere grad handle om, hvordan man behandler hinanden på arbejdspladsen samt den generelle tone. Dog kan et lækkert miljø være med til at afspejle det psykiske og mentale miljø. Vælger man at få lavet en lækker have, hvor man kan sidde og nyde sin pause, vil dette udtrykke hygge, ro og balance. Desuden kan hyggelige omgivelser styrke mulighederne for, at medarbejderne også hygger sig internt. Derudover vil mange opleve utrolig meget stress i forbindelse med deres arbejdsliv, og ved at lave en hyggelig og rolig have opfordre man til mere ro i hverdagen.

Find penge i regnskabet til en have med plads til ro

Udover, at man ofte har andre ting at fokusere på, når man skal skabe det perfekte arbejdsmiljø, er der samtidig også en del udgifter forbundet med at skabe et lækkert arbejdsrum rent fysisk. Derfor er det også vigtigt, at man som leder har et overblik over regnskabet, så man kan tilpasse dette de visioner, som man har for arbejdsrummet. Ved at bruge skabeloner fra kassekladde.dk kan man blive vejledt i, hvordan man laver regnskab i Excel. Dette kan være nødvendigt for at skabe et overblik, så man kan finde penge til at lave en rolig have, hvor ens medarbejdere kan komme hinanden ved og samtidig finde ro i en hverdag, der hurtigt bliver stresset. Samtidig kan man sørge for, at man har lidt ekstra kroner i tilfælde af uforudsete udgifter såsom et ødelagt køleskab eller et slidt whiteboard.